Veelgestelde vragen

  • Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden. Ze heeft daar een opleiding voor gedaan. Ze vraag dit om zo goed mogelijk in te schatten hoeveel spoed uw klachten hebben. Ook kan de huisarts zich beter voorbereiden als hij/zij al weet waar u voor komt. De assistente heeft (net als de huisarts) beroepsgeheim

  • Voor huisartsenzorg hoeft u als patiënt niets te betalen, dit doet de zorgverzekeraar voor u.

    Hoe betaalt u eigenlijk voor de huisarts? Belangrijk om te weten is dat u voor een bezoek aan de huisarts nooit zelf hoeft te betalen. De zorgverzekering betaalt voor u het consult en daarnaast betaalt de zorgverzekering elke maand voor u een abonnementstarief aan de huisarts. Van deze vergoedingen betalen wij het personeel, het gebouw, de verbandmiddelen, etc. Wat er over blijft is het salaris van de huisarts. De kosten voor de huisarts gaan NIET van uw eigen risico. Ook de kosten voor bezoek van praktijkondersteuners vallen hier niet onder.

    Wat valt er wel onder het eigen risico?

    • Medicijnen die u krijgt voorgeschreven/ toegediend
    • Onderzoeken die worden gedaan (bloed prikken, kweken, onderzoek in het lab van weggesneden plekjes, foto’s, etc.)
    • Bezoek aan de specialist

    Dit overzicht is misschien niet helemaal volledig. Bij twijfel vraagt u het de huisarts of de zorgverzekering.

  • Nee, uw medische gegevens zijn niet automatisch zichtbaar op de huisartsenpost. Dit heeft te maken met privacy. Het is echter wel erg nuttig als de arts op de huisartsenpost uw medische gegevens kan inzien. U kunt toestemming geven om uw medische gegevens zichtbaar te maken voor de medewerkers van de huisartsenpost. Ook deze medewerkers hebben beroepsgeheim. Uw privacy is hiermee veilig.
    Vraag onze assistente hoe u toestemming kunt geven om uw medische gegevens zichtbaar te maken op de huisartsenpost.